Ett lokalt initiativ blev nationell scen
Naturscen Skuleberget såg dagens ljus 1984, då den lilla idrottsklubben Docksta Bordtennisklubb fick i uppdrag att arrangera en visfestival vid Skulebergets fot. Idén föddes av Höga Kusten-kommittén, som ville skapa Norrlands mest storslagna utomhusscen och placera en årlig tredagarsfestival första helgen i juli på kartan. Under de första åren stod Musik i Västernorrland som producent, medan Docksta Bordtennisklubb ansvarade för det praktiska – allt från att bygga scenen och arrangera parkering till att sälja biljetter och mat. Med tiden tog föreningen över hela arrangörskapet. Det krävdes stort lokalt engagemang, både ekonomiskt och praktiskt, för att skapa ett årligt evenemang i den storslagna naturen. Att bygga och riva scenen inför varje festival var en utmaning, särskilt eftersom bygdespelet Häxan spelades på samma plats och hindrade en permanent lösning.
En kreativ lösning på scenproblemet
För att slippa det årliga scenbygget byggdes en ny scen på ett gammalt långtradarsläp. Den kunde enkelt rullas fram ur skogen vid behov och lika enkelt gömmas undan efter festivalen. Den scenen används än idag som den lilla scenen. När bygdespelet Häxan lades ner, öppnades dörrarna för ett större permanent scenbygge. Det var Olav Storgård, känd från Rhapsody in Rock och Diggiloo, som tände gnistan genom att säga: “Bygger ni en större scen, kommer jag hit med Rhapsody in Rock.” Sagt och gjort – scenen byggdes, och det blev startskottet för nästa utvecklingsfas. Under åren som följde har Skuleberget lockat några av Sveriges största musiknamn: Monica Zetterlund, Lill-Babs, Tommy Körberg, Fred Åkerström, Cornelis Vreeswijk – listan är lång. Festivalen bytte namn till Skulefestivalen, och platsen etablerades som en nationell kulturscen med stark lokal förankring.
Ny ägare med stora visioner
När festivalproduktionerna växte i omfång och kostnad blev det för riskabelt för en liten idrottsklubb att bära ansvaret. År 2014 klev Fredric Wedin och hans bolag in. De hade både erfarenheten och resurserna att vidareutveckla området. Under Fredrics ledning byggdes bland annat en restaurang med fullständiga rättigheter, och hela platsen moderniserades. Efter 35 års obruten tradition tog festivalen paus, men musiken tystnade inte. År 2020 utsågs Naturscen Skuleberget till “Årets Konsertplats” av Sweden Live, en branschorganisation inom nöjesindustrin. När Patrik Krall, ägare till Krall Entertainment, besökte platsen med Diggiloo, blev han förälskad. Han sa till Fredric: “Om du någonsin säljer – ring mig.” Hösten 2022 gick affären i lås. Med Krall som ny ägare fick scenen en stark och passionerad aktör bakom sig – en garant för fortsatt utveckling och stora namn på affischen.
Storsatsningar inför framtidens konserter
Den första sommaren med Krall vid rodret slogs publikrekord med 18 500 besökare på sju konserter. I år planeras åtta konserter, och biljettförsäljningen har slagit nya rekord – i mitten av maj fanns bara ståplatser kvar till flera föreställningar. Michelle Forss, som är arenaansvarig, berättar om en rad satsningar för att förbättra besöksupplevelsen: ny bro vid entrén, uppgraderad infrastruktur med vatten och fiber, samt ett nytt toalettområde. Målet är att kunna erbjuda vattentoaletter framöver. Även logistiken har förbättrats för att minimera köer och ge publiken möjlighet att röra sig fritt i området. Många besökare kommer numera tidigt för att äta, umgås och njuta av miljön innan konserterna börjar. I sommar byggs scenen ut med tre meter på varje sida för att teknik och utrustning ska få egna utrymmen. Det möjliggör större produktioner, som musikaler, och nya koncept som temafestivaler för särskilda målgrupper är under utveckling. En ny läktare planeras inom några år.
En folkfest som bygger på ideella krafter
Naturscen Skuleberget är inte bara en plats – det är en rörelse. I 41 år har tusentals ideella krafter gjort det möjligt att ta emot flera tusen besökare under en enda eftermiddag och kväll.